Remaja, Teknologi, Dan Iman: Pendidikan Kristen Sebagai Kompas Spiritualitas Digital

Kezia Sindi Trisani(1*), Esti Regina Boiliu(2), Reni Triposa(3),

(1) Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga, Indonesia
(2) Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga, Indonesia
(3) Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to critically identify and analyze the role of Christian education in shaping and sustaining the spiritual discipline of Christian youth in the digital age. Amid the rapid development of technology, today’s adolescents live in an environment filled with instant access to information and virtual interactions, which may reshape their understanding and practice of faith. This research employs a qualitative method with a literature study approach, analyzing various academic sources and relevant studies. The findings indicate that digital technology, when managed wisely, can serve as an effective tool for faith education—through social media, spiritual apps, and interactive online learning. However, excessive reliance on technology without proper guidance may result in a weakened connection to faith communities and diminished depth in personal spirituality. Therefore, Christian education is challenged to design a balanced approach between the use of digital media and the strengthening of interpersonal relationships within the church community. The novelty of this research lies in its formulation of a digitally based pedagogical strategy that preserves the core of Christian spirituality, offering a relevant response to the spiritual formation needs of youth in an ever-evolving digital culture.

Keywords


Pendidikan Kristen, Remaja, Teknologi Digital, Spiritualitas, Gereja.

Full Text:

PDF

References


Arifianto, Yonatan Alex. “Pentingnya Pendidikan Kristen Dalam Membangun Kerohanian Keluarga Di Masa Pandemi Covid-19.” REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5, no. 2 (2020): 94–106. http://christianeducation.id/e-journal/index.php/regulafidei/article/view/52.

Budiyana, Hardi, Yonatan Alex Arifianto, and Samuel Purdaryanto. “Phubbing Dalam Perspektif Etis Tologis: Kajian Mereduksi Anti Sosial Dalam Masyarakat.” Manna Rafflesia 10, no. 2 (2024): 356–70. https://doi.org/10.38091/man_raf.v10i2.405.

Bungaa, Devi Maria. "Integrasi Literasi Pendidikan Kristiani di Era Disrupsi Digital." SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5, no. 2 (2023): 1–15.

Dalensang, Remelia, dan Melky Molle. "Peran Gereja dalam Pengembangan Pendidikan Kristen bagi Anak Muda pada Era Teknologi Digital." Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja 5, no. 2 (2021): 255–271.

Haryanto, T. “Peran Teknologi dalam Pendidikan Agama Kristen di Era Digital.” Jurnal Teknologi dan Pendidikan Agama 5, no. 2 (2021): 112–128.

Gunawan, H., dan R. Sutanto. “Interaksi Digital dan Spiritualitas: Tantangan bagi Generasi Z.” Jurnal Interaksi Digital dan Spiritualitas 8, no. 3 (2023): 132–149.

Ginting, Samuel. "Transformasi Pendidikan Kristen dalam Era Digital." Veritas: Jurnal Teologi dan Pelayanan 6, no. 1 (2023): 45–61.

Gultom, Roni. "Strategi Digitalisasi dalam Pembelajaran Iman Kristen: Studi Gereja-Gereja di Indonesia." Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, vol. 11, no. 1, (2024): 112-130.

Hutapea, Benyamin. "Media Sosial sebagai Ruang Komunitas Digital Kristen." Jurnal Ilmu Teologi dan Pelayanan Gereja, vol. 9, no. 2, (2021): 95-110.

Halawa, David, dan Sihombing, Maria. "Teknologi Digital dalam Pendidikan Agama Kristen: Peluang dan Tantangan." Teorema: Jurnal Teologi 8, no. 1 (2023): 89–107.

Hutapea, Christian, dan Sinaga, Lydia. "Blended Learning sebagai Strategi Pembelajaran PAK di Era Digital." Didache: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 4, no. 2 (2023): 88–103.

Hutapea, Daniel, dan Lydia Simamora. “Penggunaan Teknologi dalam Membentuk

Disiplin Rohani di Kalangan Remaja Kristen.” Theodidaktos: Jurnal Pendidikan

Teologi, vol. 3, no. 1, (2024): 88–102.

Heryanto, Heryanto, Daniel Priandana, dan Ryna Heppy Tambunan. "Peran Gereja dalam Penguatan Karakter Remaja di Era Digital." Harvester: Jurnal Teologi dan Kepemimpinan Kristen 3, no. 2 (2023): 107–118.

Lumban Gaol, Andreas. “Integrasi Pendidikan Agama Kristen dan Disiplin Rohani dalam Kurikulum Sekolah Kristen.” Biblion: Jurnal Pendidikan dan Teologi Kristen, vol. 7, no. 1, (2023): 67–80 Sekolah Minggu di GBI Metro Permata.” The Way Jurnal Teologi Dan Kependidikan 5, no. 1 (April 2019): 20–36.

Latuheru, Agustinus. “Pemanfaatan Media Digital dalam Pendidikan Agama Kristen.”

Dialog Teologi 5, no. 1 (2023): 88–104.

Lestari, D., dan P. Gunawan. “Transformasi Digital dalam Pendidikan Kristen: Sebuah Tantangan Baru.” Jurnal Ilmu Pendidikan dan Agama 9, no. 3 (2020): 77–94.

Marbun, J. “Strategi Pendidikan Kristen dalam Era Digital: Pendekatan Berbasis Komunitas Digital.” Jurnal Digitalisasi Pendidikan Kristen 5, no. 2 (2023): 109–125.

Mugiarto, M.Pd.I. “Agama dan Media Sosial: Membangun Identitas Spiritual Remaja di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 7, no. 2 (2023): 67–82.

Mulalinda, Stella. “Peran Gereja dalam Membangun Spiritualitas Anak Digital Native di Tengah Tantangan Era Digital.” SESAWI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 6, no. 1 (2023): 111–125.

Manullang, Binsar, dan Silalahi, Daniel. "Peran AI dalam Pendidikan Kristen: Prospek dan Tantangan." Jurnal Transformasi 9, no. 2 (2023): 67–82.

Nainggolan, Elfrida. “Dampak Media Digital terhadap Perkembangan Spiritualitas Remaja Kristen.” Verbum Dei 9, no. 3 (2021): 201–218.

Napitupulu, Anton, dan Rezeki Putra Gulo. "Artificial Intelligence dan Transformasi Pendidikan Kristen: Integrasi Teknologi Cerdas ke dalam Pembelajaran." MEFORAS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, vol. 1, no. 1, 2024, pp. 63–76.

Nazir, Moh. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2014.

Manuahe, Yani Mick R. "Teknologi sebagai Media Komunikasi Interaktif dalam Pendidikan Agama Kristen." Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, vol. 4, no. 1, 2024.

Nababan, Samuel, et al. "Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengatasi Dampak Penggunaan Teknologi bagi Remaja di era Digital." Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, vol. 3, no. 2, 2024.

Nainggolan, Markus, dan Sinta Manurung. "Literasi Digital Remaja Kristen: Tantangan dan Solusi dalam Era Media Sosial." Jurnal Teologi Kristen Indonesia, vol. 12, no. 3, (2023): 76-91.

Parinding, Yoseph, dan Samuel Batara. “Etika Digital dan Pengaruhnya terhadap Spiritualitas Generasi Z.” Jurnal Theologia Berea 12, no. 2 (2022): 45–60.

Prasetyo, M., dan T. Anggraini. “Literasi Digital dalam Pembelajaran Iman Kristen.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen Indonesia 6, no. 2 (2021): 55–71.

Paelongan, Jein, Serli Lambertus, Milka Milka, Welsianti Tumonglo, dan Rani Ta'dung. "Integrasi Nilai Kristiani dan Literasi Digital Dalam Pendidikan Agama Kristen." Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 2, no. 12 (2024): 539–551.

Purba, Edison, dan Napitupulu, Roni. "AI dalam Pendidikan Kristen: Solusi atau Ancaman?" Dialogue: Jurnal Teologi dan Pendidikan 3, no. 1 (2022): 29–43.

Panggabean, Sinta, dan Rina Sihombing. “Membangun Disiplin Rohani Remaja melalui Pendidikan Kristen.” Teologika: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, vol. 2, no. 1, (2024): 45–58.

Rahmawati, S. “Tantangan dan Peluang Digitalisasi dalam Pendidikan Kristen.” Jurnal Digitalisasi dalam Pendidikan Kristen 3, no. 1 (2022): 88–105.

Simanjuntak, L. "Digitalisasi Pendidikan Agama Kristen: Peluang dan Tantangan." Jurnal Pendidikan Kristen Indonesia, vol. 8, no. 1, (2022): 55-70.

Simbolon, Togar. "Peran Orang Tua dalam Memandu Remaja Kristen di Era Digital." Jurnal Pendidikan dan Teologi Kristen, vol. 6, no. 2, (2022): 88-103.

Sutrisno, Denny, dan Rian Siregar. "Pemanfaatan Media Sosial untuk Pembelajaran Iman Remaja." Jurnal Teologi Indonesia, vol. 7, no. 1, (2023): 67-84.

Simorangkir, Sri Lina Betty Lamsihar, and Yonatan Alex Arifianto. “Karakteristik Hidup Baru Dalam Kristus Berdasarkan Perspektif Efesus 4:17-32.” PNEUMATIKOS: Jurnal Teologi Kependetaan 12, no. 1 (2021): 57–71. https://stapin.ac.id/e-journal/index.php/pneumatikos/article/view/5.

Sopacoly, Paulus, dan Jhon Lattu. “Peran Gereja dalam Era Digital: Menjaga Keseimbangan antara Tradisi dan Teknologi.” Jurnal Maluku 15, no. 1 (2023): 55–70.

Tampubolon, Viktor, dan Alexander Purba. "Pengaruh Media Sosial dalam Pembentukan Spiritualitas Generasi Z." Jurnal Teologi dan Digitalisasi Kristen, vol. 5, no. 1, (2023): 112-127.

Tampubolon, Arie. "Blended Learning dalam Pendidikan Kristen." Jurnal Veritas 6, no. 1 (2022): 78–95.

Tambunan, Kristian. “Transformasi Kepemimpinan Kristen di Era Digital.” Jurnal Integritas 10, no. 1 (2022): 78–92.

Tumiwa, Yenny, dan Wulan Kawatu. “Membangun Spiritualitas Digital: Tantangan dan Peluang bagi Remaja Kristen.” Theos Journal 4, no. 1 (2023): 98–112

Tonis, Desi Sriyanti, Selviana Ina Kii, dan Malik Bambangan. "Peran Gereja dalam Membangun Identitas Rohani Generasi Pemuda di Era Digital." Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi 3, no. 1 (2023): 112–128.

Widodo, A. “Adaptasi Gereja terhadap Perubahan Digital dalam Pendidikan Kristen.” Jurnal Transformasi Digital dalam Agama 12, no. 4 (2023): 101–120.

Wawo, John. “Strategi Gereja dalam Mengembangkan Spiritualitas Generasi Digital.” Logos: Jurnal Teologi Kristen 8, no. 2 (2022): 131–149.

Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia,




DOI: https://doi.org/10.59376/philo.v3i2.46

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Kezia Sindi Trisani, Esti Regina Boiliu, Reni Triposa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

zen play 168

zen play 168

zen play 168

zen play 168

zen play 168

zen play 168

toto slot

slot gacor

slot gacor hari ini